Khilafah

Thursday, October 25, 2012

Aidil Adha di Perantauan


Assalamualaikum Cinta ~

Pada malam aku menulis entry ne , nak tau x malam ape ?? Malam takbir hari raya Aidil Adha ..
hmm2 , first tyme ne aku beraya s0rg2 , tnpa family .. huhu .. rase nak :'(  ..tp , aq nangis ?? pecaye ? b0le ke ? ntah la ..haha ..

Tadi aku baru je balik dr Iftar Jama'ie , kat Bayt Farid ..Sweileh , Amman , Jordan ..Sungkai  (berbuka , dlm bhasa sabah) berlaukkan sup ayam ngan nasi g0reng ..Perghh !! Menyelerakan ..syukur Alhamdulillah , rezeki kue masih sampai hingga hari ini .. npe puasa hari ne ?? haa , nak tau x ..hari ne kmi p0se sunat Arafah .. Ganjaran bg Puasa Arafah sgt besar ..iaitu diampunkan d0sa setahun sebelum dan selepas ..amat2 rugi bg mereka yg x berpuasa pada hari ini ..


Telah tersebut dalam satu hadith Sahih Muslim yang bermaksud,
Dan Rasulullah SAW ditanya tentang berpuasa di hari ‘Arafah. Maka Baginda bersabda: “Ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang.” (Hadith Riwayat Imam Muslim)

Gambar Hiasan

Di saat tetamu-tetamu Allah di Tanah Suci sedang beribadat ketika wukuf di Arafah pada 9 Zulhijjah, kita yang tidak berkesempatan untuk melaksanakan haji, bolehlah melakukan puasa hari arafah. Puasa sunat Hari Arafah adalah khas untuk mereka yang tidak pergi menunaikan haji. Lihat ini > 

http://www.awanpagi.com/kelebihan-fadhilat-puasa-sunat-hari-arafah/

So , pas ne ..marilah kte sama2 mengamalkan Puasa Sunat Arafah pd setiap tahun ..Jika se0rg perempuan yg amat berkeinginan untuk puasa pd hari tersebut , tetapi Allah S.W.T telah dtgkan keuzuran kepadanya , maka dia akan diberikan Pahala seperti dia berpuasa ..




Ni Family2 aku ..Salam Aidil Adha k0rg sume , ..mesti malam ne d0rg sibuk masak-memasak ..apa lah juadah yg umi sediakan tahun ne yerk ?? hee ..es0k kmi penduduk Malaysia di Amman , Jordan ..akan menyambut Aidil Adha tahun ini bersama2 ..PPMA adalah keluarga kmi d cni ..walaupun family kmi sume kat Malaysia , tp di cni kmi adalah adik-beradik ..kmi akan s0lat Aidil Adha es0k d masjid berdekatan umah msing2 ..n then akan bert0lak ke Bayt Farid utk melaksanakan sembelihan k0rban dan berg0t0ng-royong ..harap2 , sume nye akan berjalan dengan lancar ..Terima kasih kpd PPMA Jordan kerana telah bertungkus-lumus menyediakan persiapan raya dan Seminar2 yg amat bermanfaat utk kmi semua .. Amman mmg yg terbaik !! <3 <3

Tahun ni rayaku di Perantauan ..first tyme tnpa family plak tuu ..hmm2 ..tp x pe ..sbb Aidil Adha ( hari raya korban ) tu sendiri bererti Peng0rbanan ..iaitu sempena Pengorbanan Nabi Ibrahim terhadap anaknya , Nabi Ismail .. Lihat ni  >>



Sayu sekali hati ini ..mendengar takbir hari raya ..amat berbeza dengan tahun2 sebelumnya ..Sem0ga hari kita selepas ini akan menjadi lebih baik dari hari sebelumnya ..x tau nak pkai bju pe es0k ?? haha .. Wallahu'alam ..

http://www.youtube.com/watch?v=IXikddY178w


No comments:

Post a Comment